Nazwa pochodzi od nazwiska rodziny Peugeotów, zamieszkujących tereny wschodniej Francji już od XV w. Zajmowała się m.in. tkactwem i młynarstwem. W 1850 roku po raz pierwszy pojawia się logo marki z lwem. Logo na samochodach tej marki ma głębokie korzenie. Zwierzę miało symbolizować trzy cechy produkowanych przez firmę pił: wytrzymałość ich zębów, elastyczność ostrza oraz szybkości cięcia.
WW roku 1885, Armand i Eugenem Peugeot rozpoczynają produkcję rowerów. Szybko jednak postanawiają, że firma powinna zająć się także produkcją automobili.
Pierwszy pojazd, Serpollet-Peugeot, z silnikem parowym pojawił się w 1889 roku, ale był on nieużyteczny z powodu swojej wagi. Dopiero czterokołowy tzw „Type 3” z silnikiem spalinowym Daimler,a zaprezentowany w 1891 roku, okazał się trafnym posunięciem.
Pierwszy motocykl skonstruowano w 1903, a pierwszą ciężarówkę w 1912 roku. W tym samym roku otwarto działający do dziś jeden z największych zakładów Peugeot w Sochaux.
Produkcja samochodów osobowych, po I wojnie światowej rusza w 1919. W 1929 roku powstaje model 201 otwierając serię oznaczeń trzycyfrowych, z zerem w środku. Pierwsza cyfra oznacza wielkość (klasę), a ostatnia kolejną serię.
W 1931 w samochodach Peugeot zostaje użyte po raz pierwszy niezależne zawieszenie kół. W czasie II wojny światowej zakłady przejęli Niemcy, oddając je w zarząd Ferdinanda Porsche.
Pierwszym powojennym autem Peugeota był model 203. Auto to zapisało się na kartach historii motoryzacji, gdyż Andre Mercier w 1953 roku pokonał nim trasę z Paryża do Kapsztadu. Potrzebował na to 17 dni, a model 203 z silnikiem o pojemności 1,3 litra po pełnym zatankowaniu baku przejechał 900 km.
1959 Peugeot zastosował po raz pierwszy silnik diesla oraz wentylator chłodnicy.
Od 1963 roku Peugeot i Citroën rozmawiali o ewentualnej współpracy, bez rezultatu. Jednak po tym gdy Citroen został własnością firmy Michelin, 1976 dochodzi do nabycia 90% akcji Citroëna przez Peugeota i tak powstał koncern PSA.
W latach 80. XX wieku debiutują modele:
przełomowy dla firmy 205(1983-1998) który zapoczątkował jej sukcesy finansowe
309 (1985-1993), 405 (1987-1998) czy 605 (1989-1999).
Lata 90 XX wieku to czas debiutu modeli 106 (1991-2003), 406 (1995-2004), a także produkowanego od 1998 roku do 2012 modelu 206, jak również oferowanego od 1996 roku do dziś modelu Partner czy vana 806.
Obecnie firma posiada 24 zakłady produkcyjne na całym świecie.
Firma Peugeot nadal oprócz samochodów produkuje rowery, motorowery oraz elektronarzędzia profesjonalne i amatorskie.
Samochód Roku w Europie
- 1969 – Peugeot 504
- 1988 – Peugeot 405
- 2002 – Peugeot 307
- 2014 – Peugeot 308
Najważniejsze wybrane daty z historii marki
- 1810 – założenia firmy Peugeot Freres
- 1850 – pojawia się logo marki
- 1885 – rozpoczyna się produkcja rowerów
- 1891 – pierwszy samochód Peugeota
- 1903 – pierwszy motocykl
- 1910 – powstaje Societe des Automobiles et Cycles Peugeot
- 1912 – pierwsza ciężarówka
- 1929 – Peugeot 201
- 1931 – wprowadzenie niezależnego zawieszenia kół
- 1938 – Peugeot 202
- 1948 – Peugeot 203
- 1955 – Peugeot 403
- 1959 – Peugeot wprowadza silniki diesla
- 1960 – Peugeot 404
- 1968 – Peugeot 504
- 1976 – powstaje koncern PSA Peugeot Citreon
- 1983 – Peugeot 205
- 1985 – Peugeot 309
- 1987 – Peugeot 405
- 1989 – Peugeot 605
- 1991 – Peugeot 106
- 1994 – Peugeot 806
- 1995 – Peugeot 406
- 1996 – Peugeot Partner
- 1998 – Peugeot 206
- 2004 – Peugeot 407
- 2006 – Peugeot 207
- 2009 – Peugeot 5008
- 2012 – Peugeot 208
- 2012 – Peugeot 4008
- 2013 – Peugeot 308 II
- 2013 – Peugeot 2008
- 2014 – Peugeot 108
Najnowsze komentarze