Silniki diesla produkowane przez francuskie koncerny samochodowe, należą do najpopularniejszych na świecie. W latach 90 Citroen/Peugoet i Renault na tyle prześcignąły konkurencje w tym zakresie, że wielu zdecydowało się na współpracę i montowanie rozwiązać francuskich w swoich samochodach. PSA zawiązało w tej dziedzinie współpracę z Fordem, a Renault z Nissanem. Główne zalety francuskich diesli to doskonała oszczędność oraz relatywnie niskie koszty napraw.

 

Renault 1.5 dCi

Jednostka została zaprezentowana w 2001 r. i zastąpiła w Renault wytwarzane wcześniej wolnossące jednostki 1.9. Jednostki są wytwarzane w wielu odmianach konstrukcyjnych. Najsłabsze, o mocy 65 KM, nie mają dwumasowego koła zamachowego, zmiennej geometrii turbo oraz intercoolera. Montowany jest układ wtryskowy firmy Delphi który pracuje przy ciśnieniu 1400 barów. Spośród popularnych w Polsce odmian kolejne to 1.5 dCi 82 KM. Od słabszych jednostek różnią się one m.in. obecnością intercoolera, podniesionym z 1,0 do 1,2 bara ciśnieniem doładowania i wtryskiwaczami. W odmianach o mocy 100 KM jest już dwumasowe koło zamachowe i zmienna geometria turbo. Ciśnienie wtrysku jest podniesione z 1400 do 1600 barów, a ciśnienie doładowania sięga 1,25 bara. Zmieniona jest konstrukcja wału korbowego oraz głowicy. W 2010 roku do produkcji weszły silniki 1.5 dCi nowej generacji. Zmieniono w nich między innymi obieg spalin, turbosprężarkę, pompę oleju i zastosowano wtrysk paliwa Siemens. Silniki przystosowano do systemu Start-Stop i osiąga on resurs do 300 tys. km. Silniki 1.5 dCi cenione są za niskie zużycie paliwa i przyzwoitą kulturę pracy. Silnik ma typową budowę i prace przy nim nie są uciążliwe ani drogie. Niestety 1.5 dCi ma też nieco wad. Zarzuca mu się niezbyt wysoką trwałość. Wtryskiwacze Delphi wymagają regeneracji po przebiegach 100 tys. km. Te od Siemensa są trwalsze, ale trudniejsze do naprawy. Często zdarzają się przypadki zatarcia wału korbowego. To wynik spadku wydajności pompy olejowej i stosowania zbyt długich przebiegów między wymianami oleju. W 1.5 dCi warto przejść na wymiany co 10 tys. km.

Niektóre modele z silnikiem 1.5 dCi

  • Renault Clio II: 06.2001-04.2005
  • Renault Clio III: 05.2005-07.2012
  • Renault Clio IV: od 11.2012
  • Renault Fluence: od 02.2010
  • Renault Kangoo I: 12.2001-06.2010
  • Renault Kangoo II: od 06.2009
  • Renault Laguna III: od 10.2007
  • Renault Megane II: 11.2002-12.2005
  • Renault Megane III: od 11.2008
  • Renault Scenic II: 06.2003-12.2008
  • Renault Scenic III: od 02.2009
  • Renault Thalia I: 04.2002-07.2008
  • Renault Thalia II: od 09.2008
  • Renault Twingo II: od 03.2007
  • Dacia Duster: od 04.2010
  • Dacia Lodgy: od 03.2012
  • Dacia Logan I: 09.2005-08.2012
  • Dacia Logan II: od 10.2012
  • Dacia Sandero: od 11.2008
  • Nissan Almera: 01.2003-07.2006
  • Nissan Micra K12: 01.2003-06.2010
  • Nissan Tiida: od 09.2007
  • Suzuki Jimny: od 12.2003
  • Mercedes Citan: od 11.2012
  • Mercedes klasy A: od 03.2012

 

Renault 1.9 dCi

W 2000 r. powstał 1.9 dCi który rozpoczął nową erę w dziedzinie silników diesla marki Renault. Był pierwszą jednostką tej marki z wtryskiem common rail. Silnik był wytwarzany w kilku wariantach mocy, które różniły się między innymi konstrukcją bloku. Układ wtryskowy produkuje Bosch – początkowo pierwszej (ciśnienie 1350 barów), a od 2002 r. także drugiej generacji (1600 barów). Silniki 115 i 130 KM występowały z filtrem sadzy.

Silniki błędnie uznawane za mało trwale i ponadprzeciętnie awaryjne. W 1.9 dCi tkwi spory potencjał, czego dowodem są przebiegi osiągane przez te jednostki w autach dostawczych, nierzadko zbliżają się do miliona kilometrów. Zużycie paliwa plasuje się na przyzwoitym poziomie. Kultura pracy jest zadawalająca. Niestaty turbosprężarka potrafi zepsuć się już po kilkudziesięciu tys. km. Problem tkwi w przewodzie doprowadzania oleju, który zapycha się szlamem, doprowadzając do przerw w smarowaniu turbiny. Ponad to zatarcie wału to typowa dla diesli tej marki awaria dlatego zamiast zalecanych przez producenta 30 tys. km, olej należy wymieniać maksymalnie co 15 tys. km. Po 100 tys. km należy prewencyjnie wymienić pompę oleju.

Niektóre modele z silnikiem 1.9 dCi

  • Renault Kangoo I 4×4: 10.2001-12.2007
  • Renault Laguna II: 03.2001-07.2007
  • Renault Megane II: 11.2002-12.2005
  • Renault Megane III: 11.2008-03.2011
  • Renault Scenic II: 06.2003-01.2009
  • Renault Scenic III: 02.2009-03.2011
  • Suzuki Grand Vitara: od 10.2005

 

 

Renault 2.0 dCi

Naturalnym następcą jednostki 1.9. stał się dwulitrowy turbodiesel o oznaczeniu M9R. Rozpoczęto jego stosowanie w 2005 roku w Lagunie i Megane. Z czasem trafił pod maskę praktycznie wszystkich modeli Renault od kompaktów wzwyż. Konstrukcja silnika w dużej mierze bazuje na nissanowskich benzynowych jednostkach z rodziny MR, z tym że blok, ze względu na większe siły działające w dieslach, wykonany jest nie z aluminium, ale żeliwa. Minimalnie mniejsza jest też pojemność skokowa. Silnik wyposażony jest we wtrysk common rail z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi i turbosprężarkę ze zmienną geometrią kierownic spalin. Rozrząd napędzany jest łańcuchem, w głowicy są dwa wałki, na każdy cylinder przypadają po cztery zawory. Jednostka oferowana jest w wielu wariantach mocy i momentu obrotowego. Silnik zbiera pozytywne oceny za wysoką kulturę pracy, niezłe osiągi oraz umiarkowane zużycie paliwa.

Niektóre modele z silnikiem 2.0 dCi

  • Renault Espace IV: od 01.2006
  • Renault Koleos: od 09.2008
  • Renault Megane II: 09.2005-04.2009
  • Renault Megane III: od 04.2009
  • Renault Scenic II: 09.2005-02.2009
  • Renault Scenic III: 02.2009
  • Renault Laguna II: 08.2005-10.2007
  • Renault Laguna III: od 10.2007
  • Renault Vel Satis: od 08.2005
  • Nissan Qashqai: od 02.2007
  • Nissan X-Trail II: od 06.2007

 

Peugeot 1.6 HDi

Opisywany silnik to niewątpliwie ceniona i udana konstrukcja. Silnik 1.6 HDi 16V ma pasek rozrządu, który napędza jeden wałek rozrządu. Drugi odbiera napęd od pierwszego za pośrednictwem łańcucha. Producent przewiduje wymianę paska co 240 tys. km, ale zalecamy profilaktycznie robić to dwukrotnie częściej. Układ common rail firmy Bosch, gwarantuje rozsądne koszty ewentualnych napraw. Niestety, zdarzają się także wersje z zasilaniem Siemens. Są dość trwałe, ale znacznie droższe w obsłudze. Przed zakupem samochodu warto zatem ustalić, z czym mamy do czynienia. 1.6 HDi występuje w kilku wersjach mocy i różnych konfiguracjach osprzętu (zmienna geometria turbosprężarki, koło dwumasowe, filtr czastek stałych). Silnik 1.6 HDi jest niezawodny, choć użytkownicy i mechanicy wskazują zgodnie na jego jedną wadę – podatność na wycieki oleju. Na szczęście nie są poważnym problemem. Niektóre wersje mają filtr cząstek stałych. Jeśli samochód jest eksploatowany w mieście, może pojawiać się problem z przybywaniem oleju, jego poziom podnosi nadmiar paliwa wykorzystywany do wypalenia filtra, który skapuje po ściankach tulei cylindrowych do miski olejowej.

Niektóre modele z silnikiem 1.6 HDi

  • Citroen C2: 2003-2009
  • Citroen C3 I: 09.2005-08.2010
  • Citroen C3 II: od 11.2009
  • Citroen C4 I: od 11.2004
  • Citroen C5 I: 09.2004-08.2007
  • Citroen C5 II: od 02.2008
  • Peugeot 206: 05.2004-07.2009
  • Peugeot 207: od 02.2006
  • Peugeot 208: od 03.2012
  • Peugeot 307: 02.2004-08.2007
  • Peugeot 308: od 09.2007
  • Peugeot 3008: od 06.2009
  • Peugeot 407: 05.2004-09.2011
  • Ford Fiesta V: 11.2004-09.2008
  • Ford Fiesta VI: od 10.2008
  • Ford Fusion: od 11.2004
  • Ford Focus II: 11.2004-09.2011
  • Ford Focus C-Max: od 10.2003
  • Mazda 2: 04.2006-06.2009
  • Mazda 3: 04.2006-06.2009
  • Mini: od 03.2007
  • Suzuki SX4: od 04.2007
  • Volvo C30: 10.2006-09.2012
  • Volvo S40: 01.2005-07.2013
  • Volvo V50: 01.2005-07.2013
  • Volvo V70: od 01.2010
  • Volvo S80: od 01.2010

 

Peugeot 2.0 Hdi

Silnik 2.0 HDi jest obecnie jedną z najlepszych jednostek w swojej klasie. Bazuje na starym, sprawdzonym bloku z silnika 1.9 D. Wszystkie generacje silnika 2.0 HDi mają wtrysk common rail (Bosch lub Siemens). Starsze są ośmiozaworowe, nowsze – szesnastozaworowe. Rozrząd silników 2.0 HDi napędzany jest paskiem. W wersjach 16-zaworowych drugi wałek odbiera napęd z pierwszego za pomocą łańcucha. Z wyjątkiem najstarszych konstrukcji, we wszystkich francuskich modelach silniki 2.0 HDi współpracują z mokrym filtrem cząstek stałych. W modelach niemieckich i japońskich silnik 2.0 HDi może współpracować z filtrem suchym. Panuje przekonanie, że właśnie te filtry są najbardziej problematyczne w omawianym silniku. Warto jednak wiedzieć, że w starszych modelach do 2003 roku filtry miały mniejszą pojemność i wytrzymywały ok. 80 tys. km. Później producent wprowadził nowsze, o większej pojemności i większej żywotności (wymiana co 180 tys. km). Ponad to podobnie jak w silnikach 1.6 HDi, zdarzają się przypadki rozciągnięcia łańcucha łączącego wałki rozrządu.

Niektóre modele z silnikiem 2.0 HDi

  • Citroen Xsara I: 02.1999-03.2005
  • Citroen Xsara Picasso: 12.1999-08.2010
  • Citroen C4 I: 11.2004-04.2012
  • Citroen C4 Picasso: od 02.2007
  • Citroen Xantia: 02.1999-04.2003
  • Citroen C5 I: 03.2001-02.2008
  • Citroen C5 II: od 02.2008
  • Citroen DS5: od 11.2011
  • Citroen Evasion: 08.1999-07.2002
  • Citroen C8: od 07.2002
  • Peugeot 206: 12.1999-11.2009
  • Peugeot 306: 06.1999-04.2002
  • Peugeot 307: 08.2000-09.2008
  • Peugeot 308: od 09.2007
  • Peugeot 3008: od 06.2009
  • Peugeot 406: 06.1998-10.2004
  • Peugeot 407: 05.2004-09.2011
  • Peugeot 508: 06.1998-10.2004
  • Peugeot 5008: od 11.2010
  • Peugeot 607: 05.2000-08.2010
  • Peugeot 807: od 06.2002
  • Ford Focus II: 11.2004-10.2011
  • Ford Mondeo III: od 03.2007
  • Ford C-Max: 10.2003-03.2007
  • Ford S-Max: od 06.2005
  • Ford Galaxy II: od 05.2006
  • Ford Kuga: od 08.2003
  • Suzuki Grand Vitara: 07.2001-07.2003
  • Volvo C30: 10.2006-09.2012
  • Volvo S40: 01.2004-09.2012
  • Volvo V50: 01.2004-09.2012
  • Volvo V70: od 10.2007