Charakterystyczny romb, rozpoznawalny na całym świecie przez fanów jak i laików motoryzacji – mowa tu oczywiście o Renault, jednej z najpotężniejszych i najbardziej dynamicznych marek samochodów europejskich. Początki firmy sięgają schyłku XIX wieku, wtedy trzej bracia – Louis Renault, Marcel Renault, Fernand Renault – miłośnicy motoryzacji od najmłodszych lat rozpoczęli swoją działalność. Cała idea wystartowała w 1898r. w miejscowości Billancourt pod Paryżem gdzie powstał pierwszy warsztat w szopie na narzędzia na podwórzu rodziny Renault. Koncepcja ruszyła pod nazwą „Renault Freres” (Bracia Renault).
W okresie początkowym do swoich konstrukcji używali części pochodzących od podwykonawców, aczkolwiek już w 1902r. Louis Renault – najmłodszy oraz najbardziej utalentowany z braci – skonstruował pierwszy czterocylindrowy silnik o pojemności 3 750cm3 i mocy 25km.
Niestety sukcesy zostały naznaczone pasmem tragedii: rok później w wyścigu Paryż – Madryt ginie Marcel Renault, a 6 lat później po ciężkiej chorobie umiera najstarszy z braci Fernand. Po tych wydarzeniach Louis Renault postanawia zmienić nazwę firmy na Les Automobiles Renault (Samochody Renault) i aby ograniczyć koszty produkcyjne oraz zwiększyć prężność przedsiębiorstwa wdraża w fabryce fordowskie standardy produkcji. W 1938 roku Louis Renault, rozpoczyna pracę nad ekonomicznym autem dla społeczeństwa, niestety przez wybuch II wojny światowej zakłady przerywają pracę za sprawą okupantów niemieckich. Mimo, iż zakłady zostały przejęte przez agresorów, Louis cały czas w konspiracji kontynuował pracę nad projektem, aż w 1942r światło dzienne ujrzał model 4CV. Samochód zachwycał niepowtarzalną linią nadwozia i przestronnym, wygodnym wnętrzem.
Okupacja hitlerowska oraz działania aliantów na terenie Francji spowodowały, że zakłady Renault zostały praktycznie zniszczone, a sam Louis został aresztowany we wrześniu 1944r pod zarzutem kolaboracji z wrogiem. Umiera miesiąc później w niewyjaśnionych okolicznościach.
Przejdźmy teraz do lat 60-tych, dokładniej do roku 1961 w którym z linii produkcyjnej zjeżdża ostatni model 4CV, a w sierpniu tego samego roku przystąpiono do produkcji jego następcy – modelu Renault 4. Auto to produkowano przez ponad 30 lat, był to pierwszy model francuskiej firmy z przednim napędem, hermetycznie zamkniętym układem chłodzenia. Komfortowe nadwozie oraz przystępna cena sprawiły, że samochód zyskał ogromną popularność.
W roku 1972r zaprezentowano model 5 z lekkim nadwoziem i dynamicznymi acz oszczędnymi silnikami. Dzięki tym cechom, auto zdobyło całą rzeszę fanów, nie tylko ze względu na wspaniały design jak na te czasy, ale przede wszystkim na w/w oszczędność. Ze względu na światowy kryzys energetyczny i masowo rosnące ceny paliw społeczeństwo skrupulatnie podchodziło do kwestii wydatków.
Rok 1984 był przełomowy w historii marki. Wtedy pod nazwą Espace na świat przychodzi pierwszy w historii motoryzacji minivan. Samochód stricte prorodzinny rozpoczyna erę produkcji maszyn o komfortowych wnętrzach i niespotykanej dotąd wygody podróży – auta idealne dla coraz to bardziej licznych europejskich rodzin.
C.D.N.
Najnowsze komentarze