Nazwa marki pochodzi od nazwiska Andre Citroena, który był założycielem firmy. Andre urodził się w Paryżu w 1878 roku, był synem holenderskiego kupca Leviego Citroena i pochodzącej z Warszawy Maszy Amelii Kleinmann. Po ukończeniu w 1900 roku Politechniki w Palaiseau, wstąpił do wojska. W tym czasie przebywał m.in. w Łodzi gdzie właśnie wtedy zobaczył drewniane koło zębate o daszkowym uzębieniu na które nabył patent.
Po powrocie w 1902 roku, w Fauburgu zakłada firmę wytwarzającą stalowe koła zębate o nazwie „Engrenages Citroën”. W tym czasie powstało też charakterystyczne logo nawiązujące do daszkowego kształtu zębatek na stalowych kołach.
Do I wojny światowej przedsiębiorstwo rozwijało się dzięki rozwojowi motoryzacji . Duże zapotrzebowanie na koła zębate oraz inne komponenty samochodów pozwoliło Citroenowi na spore inwestycje i dalszy rozwój przedsiębiorstwa. Podczas I wojny światowej Citroen służył w wojsku, a jego przedsiębiorstwo produkowało amunicję, a także czołgi. Pierwsze auto pojawiło się w 1919 roku i nosiło oznaczenie A. Dwa lata później na rynku pojawił się model typ B. Zmodyfikowane auta po zamontowaniu gąsienic były używane przez polską armię.
Na zaproszenie polskiego rządu w 1928 roku Andre przyjeżdża do Warszawy. Efektem wizyty jest uruchomienie dwa lata później montowni samochodów w stolicy. W 1932 mimo wprowadzenia dwóch nowych pojazdów o cichszych silnikach i lepszym wyposażeniu (C4 i C6), firma wpada w kłopoty finansowe i zostaje przejęta przez Michelina. Citroen nie ma już wpływu na swoje zakłady i coraz bardziej chory oraz przygnębiony umiera w 1935 roku.
Niewiele wiadomo o historii przedsiębiorstwa w czasach wojennych. W 1940 niemieckie wojska zbombardowały fabrykę w Paryżu. Produkcja została przerwana. W jednym ze źródeł można znaleźć informację, że w Warszawie w halach należących do Citroëna przy ulicy Czerniakowskiej, zorganizowano szpital powstańczy. Działał on do 15 września 1944 roku. Po zakończeniu wojny Citroën wznowił produkcję. Już w 1945 roku wyprodukowano blisko 10 tysięcy samochodów, by w następnych latach zwiększać tę liczbę. Na wystawie w Paryżu w 1948 roku debiutuje Citroen 2CV, potocznie nazywany „Brzydkim Kaczątkiem”.
Wykonane było z lekkich materiałów, posiadało zwijany dach i pod różnymi postaciami produkowane było od 1949 do 1990 roku. W 1955 roku zostaje zaprezentowany światu model Citroen DS. Wyróżniał się on wyglądem i zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi. Zawieszenie hydropneumatyczne, hamulce tarczowe, półautomatyczna skrzynia biegów, czy ogromny 500-litrowy bagażnik, były czymś, czego jeszcze nigdy nie widziano.
Rozwój przedsiębiorstwa trwał do końca lat 60 i zaowocował w 1969 roku produkcją średnio 1350 aut dziennie. Rok 1970 jest rokiem premiery Citroena GS, który miał hydropneumatyczne zawieszenie i pięciodrzwiowe nadwozie. Cztery lata później debiutuje model CX, który jest następcą Citroena DS i wyróżnia się aerodynamiczną sylwetką. Obie bardzo dobrze przyjęte przez rynek konstrukcie niestety nie uchroniły Citroena przed kłopotami finansowymi i widmem bankructwa. Aby temu zaradzić, właściciele Citroena i Peugeota utworzyli koncern PSA w 1976 roku. Citroen i Peugeot pozostały odrębnymi przedsiębiorstwami, jednak pewne elementy stały się wspólne (zwłaszcza płyty podłogowe – najdroższy element nadwozia oraz podzespoły mechaniczne: silniki, skrzynie biegów itp.), co widać w kolejnych modelach.
W 1982 roku zaprezentowano następcę modelu GSA – Citroëna BX. Cztery lata później premierę miał model AX, a w 1989 roku zaprezentowany zostaje Citroen XM. Mimo różnych zastrzeżeń, XM był swojego rodzaju przełomem. Blisko 5 metrów długości i 2 metry szerokości stawiały to auto wśród limuzyn. Ogromna przestrzeń w środku w połączeniu z zawieszeniem hydropneumatycznym dawała ogromny komfort i przyjemność z jazdy.
W 1991 roku pojawia się model ZX, a trzy lata później debiutuje model Xantia, czyli następca BX. W 1996 roku zaprezentowany został Citroen Saxo, który był następca modelu AX. Rok później premierę ma popularny model Xsara, a w 1999 Xsara Picasso. W XXI wiek francuski producent wkroczył prezentując następcę Xantii, czyli Citroena C5, a rok później do sprzedaży trafił Citroen C8 – auto bliźniacze z Peugeotem 807. Wtedy pojawia się także następca Citroena Saxo – Citroen C3, a później debiutują modele C2 i C1. Model Xsara zastąpiony został przez C4, a XM doczekał się następcy w postaci modelu C6.
Najważniejsze daty w historii Citroena
1878 – Na świat przychodzi założyciel André Citroën
1904 – Opatentowanie kół zębatych ze stali z charakterystycznym wzorem szewrona. Powstanie logo
1914 – Ślub André z Giorginą Bingen
1917 – Utworzenie fabryki samochodów
1919 – Wdrożenie do seryjnej produkcji Citroena Typ A
1921 – 20 tysięcy samochodów wyprodukowanych w ciągu roku
1928 – Wizyta André Citroëna w Warszawie
1930 – Produkcja silników wysokoprężnych
1932 – Premiera nowych modeli – citroena C4 i C6, premiera Traction Avant
1934 – Przejęcie Citroëna przez Michelin
1935 – Śmierć André Citroëna
1949 – Wdrożenie do masowej produkcji Citroëna 2CV (kaczka)
1955 – Premiera samochodu Citroën DS (bogini)
1970 – Premiera najmniejszego samochodu z zawieszeniem hydropneumatycznym, Citroëna GS
1974 – Premiera następcy DS, Citroëna CX
1974 – Przygotowania do powstania koncernu PSA – Peugeot Citroën
1975 – Citroën CX zostaje samochodem roku
1982 – Premiera Citroëna BX
1986 – Premiera Citroëna AX, odświeżenie modelu BX
1989 – Premiera Citroëna XM
1990 – Citroën XM zostaje samochodem roku
1991 – Premiera Citroëna ZX
1993 – Premiera Citroëna Xantia – następcy modelu BX
1995 – Premiera Citroëna Xantia Break – wersja Xantia kombi
1996 – Premiera następcy AX – Citroëna Saxo
1998 – odświeżenie modelu Xantia, premiera silników HDi
1999 – Premiera Citroëna Xsara Picasso. Udana kampania reklamowa i wideoklip „Robot”.
2001 – Premiera Citroëna C5 – następcy Xantii
2005 – Premiera Citroëna C1 – bliźniaczego z Toyotą Aygo i Peugeotem 107.
2005 – Premiera Citroëna C4 – następcy Xsary.
2005 – Premiera Citroena C6 – następcy modelu XM
2007 – Nowy Citroën C-Crosser z Japonii (bliźniak Mitsubishi Outlander)
2007 – Początek produkcji Citroëna Nemo.
2008 – Premiera nowego Citroëna C5.
2008 – Premiera minivana Citroën C3 Picasso
2009 – Prezentacja nowego logo oraz nowej serii prestiżowej DS. Model DS3 zapoczątkował nową serię. Seria ta jednak nie zastąpi serii C, ale będzie jej ekskluzywną odmianą.
2009 – Premiera drugiej generacji C3
2011 – Premiera drugiej generacji C4
2011 – Prezetacja modelu DS5
Samochód Roku w Europie
1971 – Citroën GS
1975 – Citroën CX
1990 – Citroën XM
Najnowsze komentarze