Bez oleju w silniku, samochód daleko nie zajedzie. Olej odpowiada za smarowanie elementów silnika co zmniejsza tarcie, chłodzi go oraz utrzymuje w czystości. Oleje dzielą się na syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne. Różnią się one bazami olejowymi oraz pakietami dodatków uszlachetniających. Producent sam określa optymalny olej jaki należy użyć w danym samochodzie. Co więcej, niektórzy producenci dodatkowo certyfikują oleje aby mieć kontrolę nad przebiegiem tworzenia i wymagają od klientów używania jedynie certyfikowanych przez siebie płynów.

Oleje mineralne
Najtańsze ale też najgorsze jakościowo oleje. Najmniej odporne na skrajne temperatury. Używane w starszych jednostkach o wysokich przebiegach. Przeważnie gdy następuje nadmierne spalanie oleju.

Oleje półsyntetyczne
Stanowią pomost między jakością a ceną. Co do zasady zapewniają lepszą ochronę silnika niż oleje mineralne, bliskie temu co oferują oleje syntetyczne. Używane przeważnie w samochodach po okresie gwarancji gdy koszt zalecanego oleju syntetycznego jest nie do przełknięcia dla kierowcy.

Oleje syntetyczne
Te oleje przewyższają pozostałe pod każdym aspektem. Mogą wydajnie pracować w bardzo skrajnych temperaturach, co pozwala bez większych problemów odpalać samochód w siarczysty mróz jak i afrykańskie upały. Są odporne na bardzo wysokie temperatury i nie odkładają się w postaci nagaru w silniku. Charakteryzują się dużo wyższą odpornością na nacisk od pozostałych typów oleju oraz są dużo trwalsze.

Oznaczenia
Każdy olej posiada swoje parametry pracy. Literą W określa się lepkość w niskich temperaturach. Indeks bez litery W określa parametry lepkości w wysokich temperaturach. Lepkość oleju zalecana przez producenta danego samochodu, to wynik pewnego kompromisu ponieważ oleje o wyższej lepkości lepiej chronią silnik, ale mają wyższe opory, a co za tym idzie powodują wyższe straty mocy w silniku. Najbardziej popularne parametry lepkościowe dla syntetyków to 5W-30 lub 5W-40. Półsyntetyki praktycznie występują w jednej lepkości – 10W-40. Występujące na rynku oleje mineralne to 15W-40, 20W-40, 15W-50.

Dzisiejsze oleje mają bardzo duże widełki pracy dlatego brak już rozróżnienia na te dedykowane tylko do silników benzynowych lub diesli. Większe różnice w olejach są często ze względu na konstrukcję silników i ich osprzętu. Oleje różnią się ze względu na zastosowanie filtrów cząstek stałych DPF (FAP), katalizatorów trójfunkcyjnych TWC, systemów wtrysku typu common rail itp. Do samochodów z filtrem DPF przeważnie stosuje się oleje produkowane w technologi Low SAPS (C1, C2, C3 lub C4). Takie nieskopyłowe oleje znacznie zmniejsza szybkość wypełniania filtrów cząstek stałych.