Technologia bezpośredniego wtrysku paliwa ma na celu uzyskania w dużym uproszczeniu, jak największych wartości ciśnienia wtrysku. A czym wyższe ciśnienie, tym bardziej wydajne spalanie paliwa. A to z kolei przekłada się na większą moc, mniejsze zużycie paliwa oraz mniejszą emisję szkodliwych substancji w spalinach. Koncerny Fiat i Volkswagen zaprezentowały swoje rozwiązania światu pod koniec XX wieku.
Pompowtryskiwacz w przeciwieństwie do Common Rail już od samego początku oferował dużo wyższe ciśnienie wtrysku. Dopiero najnowsza generacja Common Rail zbliżyła się do 2000 barów osiąganych przez pompowtryskiwacz. Dlatego nie dziwi fakt, że VW zaczął wprowadzać technologię Common Rail do swoich silników dopiero wtedy, kiedy osiągnęła już dany pułap ciśnienia. Wadą pompowtryskiwaczy jest natomiast ich układ sterowania uzależniony od wałka rozrządu. Nie jest on w stanie realizować tylu faz wtrysku. Do tego dochodzi skomplikowana adaptacja w silnikach i dużo wyższe przeciążenia na wałach. Ale największym mankamentem pompowtryskiwaczy jest trudność w spełnieniu wysokich norm czystości spalin. Spaliny nie są tak efektywnie oczyszczane przy współpracy z filtrem cząstek stałych jak w silnikach z układem Common Rail.
Niestety zalety Common Rail okupione są bardzo wysokozaawansowaną technologią. Wykonywane są z niezwykłą precyzją sięgającą 1 mikrometra, a to czyni je również wrażliwymi na gorszej jakości olej napędowy, co w przypadku pompowtryskiwaczy nie jest tak istotne. Co więcej, należy się liczyć z nieco wyższym spalaniem paliwa. Wysokie zaawansowanie technologiczne wtrysków zasobnikowych potrafi również sprawić problemy mechanikowi podczas naprawy.
Który układ jest zatem lepszy? Pompowtryskiwacze charakteryzują się wysokim ciśnieniem, a tym samym bardzo dobrymi parametrami silnika w postaci wysokiej mocy oraz momentu obrotowego. Common Rail to wyższa kultura pracy ale też dużo wyższa wrażliwość i wyższe spalanie paliwa.
Nie da się jednoznacznie wyłonić zwycięscy, a wybór między tymi dwiema technologiami zależy od osobistych preferencji użytkownika.
Najnowsze komentarze