Większość producentów od lat zapewnia, że ich samochody są testowane w ekstremalnych warunkach pogodowych, zanim trafią do sprzedaży. Teoretycznie temperatura około -15 C z którą mamy do czynienia ostatnio w Polsce, nie powinna być problemem i samochód bez przeszkód powinien odpalać. Dlaczego więc tak wiele osób ma z tym problemy w swoich autach?
Problem z brakiem rozruchu lub anemiczna praca rozrusznika najczęściej jest spowodowany problemami z akumulatorem. O ile dzisiejsze akumulatory mogą pochwalić się imponującymi wartościami prądu rozruchowego, o tyle z ich trwałością nie jest już tak dobrze. Optymalny cykl życia tych akumulatorów to 2 – 3 lata, po tym terminie ich użyteczność w niskich temperaturach mocno spada. Ponadto wszechobecna zimowa wilgoć wpływa także na styki i powoduje np. zaśniedzenie klema akumulatora a także wpływa na pasek alternatora i w konsekwencji nieefektywne ładowanie akumulatorów. Ten problem występuję najczęściej jeżeli używamy auta sporadycznie i na krótkich dystansach. Nie w pełni naładowany akumulator bardzo źle znosi niskie temperatury i w skrajnych wypadkach może nawet zamarznąć.
Następnym czynnikiem jest jakość paliwa. Teoretycznie gdy nadchodzi zima, stacje benzynowe powinny zaopatrywać się w paliwo o podwyższonej odporności na niskie temperatury. To paliwo jest trochę droższe, dlatego część stacji starając się obniżyć koszta nie wprowadza ich do użytku. W zimę należy także zalewać paliwa pod korek aby było go jak najwięcej w zbiorniku. Czym większa ilość paliwa tym lepiej znosi ono niższe temperatury. Jakość i wiek oleju w silniku ma także bardzo duże znaczenie. Stary, przepracowany olej, poza tym, że gorzej smaruje silnik, stawia też większe opory podczas rozruchu. W skrajnych przypadkach woda która dostaje się do silnika w wyniku skraplania się pary na stygnących elementach metalowych, nie jest w stanie odparować i mieszając się z olejem tworzy zamarzniętą breję która może doprowadzić nawet do zatarcia silnika.
Reasumując, jeżeli chcą Państwo zminimalizować problemy z odpalaniem to zalecamy:
a) Zima najlepiej tankować na dużych sieciowych stacjach paliw bo tam jest najmniejsze prawdopodobieństwo że w ich zbiornikach znajduje się jeszcze letnie nieodpowiednie paliwo
b) Wymieniać regularnie filtr paliwa bo on zatrzymuje znaczną część wody
c) Paliwo lać zawsze „pod korek”
d) Sprawdzać stan styków instalacji elektrycznej, paska alternatora itp.
e) Starać się przejechać wystarczającą drogę do ponownego naładowania akumulatora
f) Sprawdzać stan oleju w silniku
Szerokiej drogi
Najnowsze komentarze