Porównując samochody wyprodukowane 20 lat temu i dzisiaj, pierwsze co się rzuca w oczy, to ilość elektroniki. Owszem, silniki ewoluowały, karoseria zmieniła się nie do poznania – ale to zastosowane systemy które jeszcze 20 lat temu dopiero rodziły się w głowach instruktorów i co najwyżej były montowane w najdroższych samochodach świata – zmieniły dzisiejsze samochody najbardziej.

Przeglądając ofertę producentów, widzimy masę nazw systemów zastosowanych w samochodach. Często sami sprzedawcy nie są w stanie dokładnie powiedzieć, za co odpowiedzialny jest dany system. Co gorsze, niektórzy producenci inaczej nazywają swoje systemy – więc ciężko się w tym wszystkim połapać. Dlatego dziś poznajmy te najważniejsze systemy wpływające na bezpieczeństwo jazdy.

ABS (od ang. Anti-Lock Braking System)

To system zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania. Czujniki kontrolują obroty kół i w przypadku, gdy jedno z nich obraca się wolniej niż pozostałe, ABS zmniejsza siłę jego hamowania. Dzięki temu, podczas nagłego hamowania auto pozostaje sterowne, co pozwala omijać przeszkody.

ACC (od ang. Adaptive Cruise Control)

To systemem automatycznego utrzymywania bezpiecznej odległości między poruszającymi się pojazdami, na tym samym pasie. Po ustawieniu prędkości, pojazd automatycznie zwalnia w przypadku hamowania samochodów jadących przed nami i przyspiesza, jeśli droga jest wolna.

AFIL (Citroën), Lane assist (grupa VAG i Honda)

To system ostrzega przed przekroczeniem wybranego pasa ruchu. Samochód monitoruje jazdę względem namalowanych na asfalcie linii oddzielających pasy ruchu. W przypadku najechania na nią bez sygnalizacji kierunkowskazem, system ostrzega kierowcę. System wymaga dobrze opisanej drogi (oznakowanie, linie itp.) dlatego na wielu drogach w Polsce nie sprawdza się za dobrze.

AFL (Adaptive Forward Lighting)

System pozwalający doświetlać drogę w czasie zakrętów. Doświetlanie odbywa się poprzez włączenie w odpowiednim momencie dodatkowych świateł skierowanych w bok (statyczne doświetlania zakrętów) lub poprzez snop światła z reflektora głównego który podąża za ruchami kierownicy(dynamiczne doświetlania zakrętów).

ASR (od ang. Acceleration Slip Regulation) również ASC, TCS, TC

System przeciwdziała poślizgowi kół, na które przekazywany jest napęd. W przypadku wykrycia, że jedno koło zaczyna np. buksować, system blokuje koła. W przypadku poślizgu całej osi, elektronika zmniejsza moc silnika poprzez ujęcie gazu.

BAS (od ang. Brake Assist System) również BA, MBA

System wspomaga kierowcę podczas nagłego hamowania. W przypadku nagłej reakcji kierowcy, system zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym, dzięki czemu wcześniej uzyskiwana jest pełna siła hamowania. Niekiedy dodatkowo uruchamiane są światła awaryjne lub zaczynają pulsować światła stopu w celu ostrzeżenia kierowców.

BLIS (od ang. Blind Spot Information System)

To system ostrzegającą przed autami znajdującymi się w tzw. martwym polu.

City Safety

System zapobiega kolizji przy niskich prędkościach (średnio do 15km/h, max 30). Jeśli czujniki w pojeździe odnotują szybkie zbliżanie się do przeszkody, przy braku reakcji kierowcy – auto samo uruchomi hamulce.

Driver Alert / Attention Assist

System monitoruje sposób utrzymywania kierunku jazdy i płynność ruchów kierownicy. Analizując zebrane dane, wykrywa senność kierowcy i uruchamia sekwencję alarmową w pojeździe.

EBD (od ang. Electronic Brakeforce Distribution)

System automatycznie optymalizuje siłę hamowania poszczególnych kół, aby auto utrzymywało obrany tor jazdy. Układ pomaga utrzymać tor jazdy w trakcie hamowania na zakręcie.

ESP (od ang. Electronic Stability Program) również VSC, DSC,VSA, PSM

System zapobiega poślizgowi auta w czasie pokonywania łuków. W momencie kiedy czujniki wykryją zagrożenie, elektroniczny system przyhamowuje jedno lub więcej kół oraz w razie potrzeby, ujmuje gazu w celu utrzymania toru jazdy. ESP może uratować z wielu niebezpiecznych sytuacji.

TPMS (od ang. Tire Pressure Monitoring System)

System monitoruje ciśnienie powietrza w oponach i ostrzega w przypadku zbyt niskiej wartości.

TSR (od ang. Traffic Sign Recognition)

Systemy rozpoznający znaki drogowe i informujący o nich kierowcę np. w formie komunikatów wyświetlanych na desce rozdzielczej. Do systemu należy podchodzić z lekką nieufnością bo czasami lubi przekłamać. Nie zmienia to faktu, że z roku na rok jest coraz lepszy i dokładniejszy – także za sprawą wykorzystywania danych z nawigacji itp.