17 kwietnia 2019 r. na konferencji w Łańcucie dotyczącej trasy Via Carpatia wzięli udział przedstawiciele Białorusi, Bułgarii, Chorwacji, Litwy, Rumunii, Słowacji, Polski, Turcji, Ukrainy, Węgier i Komisji Europejskiej. Na zakończenie została podpisana Deklaracja Łańcucka III, wzmacniająca współpracę w zakresie transportu w Europie Środkowej i Południowej. Deklaracja zakłada kontynuację budowy Via Carpatia oraz przystąpienia do tej inicjatywy nowych członków. Trasa zyskała wsparcie instytucji europejskiej, dzięki czemu ma zostać włączona do sieci TEN-T. Da to gwarancje wsparcia finansowego budowanych dróg.

VIA CARPATIA 1

Polska zabezpieczyła fundusze na wszystkie realizowane na naszym terytorium odcinki trasy Via Carpatia. Dotychczas w ramach Via Carpatia w Polsce do użytkowania oddano: obwodnicę Suwałk, obwodnicę Augustowa oraz jednojezdniowe obwodnice Kocka i Woli Skromowskiej oraz Międzyrzeca Podlaskiego w ciągu drogi S19, zachodnią obwodnicę Lublina w ciągu S19, trasę Sokołów Małopolski – Stobierna – Rzeszów Południe w ciągu drogi S19 i A4, odcinek drogi S12/S17 Dąbrowica – Lubartów. Odcinki drogi S19 zlokalizowane na północ od Lublina (Lublin – Lubartów – Białystok – Knyszyn), a także droga ekspresowa S16 Ełk – Knyszyn, znajdują się na etapie przygpotowywania decyzji środowiskowych. Takie decyzje zostały już uzyskane dla odcinków S19 Knyszyn – Dobrzyniewo – Choroszcz oraz granica woj. lubelskiego – Lubartów – Lublin.