Płyn w chłodnicy ma za zadanie wspomóc odprowadzać ciepło które wydziela pracujący silnik, oraz ochraniać przed korozją układ chłodzenia. W naszej szerokości geograficznej występują temperatury ujemne, dlatego wymagana temperatura krystalizacji płynów niskokrzepnących do układów chłodzenia silników spalinowych to co najmniej -30 °C. Na rynku dostępne są płyny uniwersalne, ale także przeznaczone do konkretnego tworzywa z którego zbudowana jest chłodnica (miedź, mosiądz, aluminium). Jest to ważna kwestia, bo np. w chłodnicach aluminiowych zastosowane są uszczelnienia wykonane z innego materiału niż w chłodnicach miedzianych, stąd zastosowanie nieodpowiedniego płynu może spowodować zniszczenie uszczelnień, a następnie wycieki i przegrzanie silnika. Większość płynów stworzona jest na bazie glikolu etylenowego. Występują także płyny na bazie glikolu propylenowego który jest dużo mniej toksyczny i często nazywany jest „płynem ekologicznym”. Płyny „ekologiczne” najczęściej są oznaczone kolorem zielonym. Występujące aktualnie w handlu płyny do układów chłodzenia zawierają różne dodatki zapewniające płynom odpowiednie właściwości użytkowe, szczególnie na odcinku ochrony metali przed korozją. Z uwagi na różnorodność stosowanych dodatków, często sprawiających, że niektóre płyny po zmieszaniu ze sobą wytrącają osady zakłócające pracę układu chłodzenia, nie należy mieszać ze sobą różnych płynów chłodniczych. Mieszać można jedynie płyny wyprodukowane na takiej samej bazie i zawierające pakiety dodatków tego samego typu. I słowem zakończenia: absolutnie nie wolno wlewać do chłodnicy czystego koncentratu płynu do chłodnic. Temperatura krystalizacji czystego koncentratu wynosi od (-10)°C do około (-12) °C, więc taki płyn łatwo zamarza i źle odprowadza ciepło.
Ostatnie wpisy
- Stałe tablice rejestracyjne i czasowe wyrejestrowanie pojazdu od stycznia 2022 roku.
- Nowa wersja Dodge Challenger oficjalnie dostępna w polskich salonach Peugeot i Citroen.
- Czy tak będzie wyglądał Peugeot 308 SW?
- Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad zmianami przy przeglądach technicznych aut.
- Prezydent podpisał ustawę – będą zmiany dla kierowców
Archiwa
- sierpień 2021
- kwiecień 2021
- marzec 2021
- wrzesień 2020
- sierpień 2020
- lipiec 2020
- marzec 2020
- lipiec 2019
- czerwiec 2019
- maj 2019
- kwiecień 2019
- marzec 2019
- styczeń 2019
- grudzień 2018
- listopad 2018
- październik 2018
- wrzesień 2018
- sierpień 2018
- wrzesień 2017
- sierpień 2017
- czerwiec 2017
- maj 2017
- kwiecień 2017
- styczeń 2017
- listopad 2016
- październik 2016
- wrzesień 2016
- sierpień 2016
- lipiec 2016
- czerwiec 2016
- maj 2016
- kwiecień 2016
- marzec 2016
- luty 2016
Najnowsze komentarze