Badania wykazują, że ponad połowa samochodów w UE ma zbyt niskie ciśnienie w oponach. Kierowcy nie przykładają należytej wagi do tego elementu, a ma on wpływ na wygodę, ekonomię i bezpieczeństwo.

Nieprawidłowe ciśnienie to szybsze zużycie opon, nawet o ponad 40 proc. Gdy ciśnienie jest za niskie, ściany boczne opony nadmiernie się nagrzewają, ponieważ rośnie na nie nacisk. Z tego powodu niszczy się bieżnik po stronie zewnętrznej. Ponad to samochód dużo gorzej i mniej pewnie prowadzi się w zakrętach. Wydłuża się droga hamowania pojazdu ponieważ zmniejsza się powierzchnia styku podłoża z oponą. Nieprawidłowe ciśnienie ma także wymiar ekonomiczny, prócz szybciej ścieranych opon to także wzrost zużycia paliwa.

Spadek ciśnienia w oponach nie następuję tylko w wyniku uszkodzenia jej. Następuje także samoistny spadek w wyniku dyfuzji o około 0,2 bara w ciągu 3 miesięcy. Dlatego ważne jest, aby ciśnienie sprawdzać przynajmniej raz w miesiącu, a także przed każdym dłuższym wyjazdem. Należy przy tym pamiętać, aby kontrolę przeprowadzać gdy ogumienie jest zimne, ponieważ w rozgrzanym od jazdy wzrasta ciśnienie i fałszuje wynik pomiarów. Pamiętajmy także o kole zapasowym, o którego stan także powinniśmy dbać 🙂